Еротиката във външната реклама – 1 част

Еротиката във външната реклама

ЕротикА! Външна реклама !?!

Как еротиката навлиза като търговски трик и започва да се използва във външната реклама? Защо някои стоки и услуги предпочитат да  използват еротика при билборд визиите си? Имали правила? Тези и много други въпроси ще разгледаме в две публикации под заглавието: „Еротиката във външната реклама“

През далечната 1885 г. компанията W.Duke and Sons – производител на цигари в САЩ –  включва на гърба на опаковките си карти с еротични изображения на най-привлекателните дами – звезди на своето време. Връзката между продукта  и еротиката била слаба, но идеята проработила. Смята се, че именно този акт е превърнал “Дюк“  във водещата марка цигари. Разбира се, не трябва да пренебрегваме и останалите маркетингови ходове, които са използвали за да увеличат продажбите си. Но резултатът от това е, че до 1890 година използването на женски образи в рекламите вече било мощен маркетингов трик.

Еротиката е един от най-силните инструменти за успешена външна реклама. Изследвания сочат еднозначно увеличаване  ръста на продажби след използването на секс апели в кампаниите. На какво се дължи това? Защо разголено женско тяло продава успешно голям спектър продукти и услуги?

Тайната се крие в това, че мъжете реагират силно на зрителни образи, а жените – на докосвания.

Проучване на Университета в гр. Льовен е установило, че еротичните елементи стимулират мъжете да купуват повече стоки на завишени цени. Завишеният тестостерон кара мъжете да НЕ се замислят за цената на стоката.

Използване на ЕРОТИКАТА във външната реклама

За целите на външната реклама значение имат освен чувствата, а и настроенията. Те са най-слабите, но и най-продължителните емоции. Настроенията не могат самостоятелно да предизвикат желание за покупка, но влияят на оценката за продукта. Доброто настроение подпомага бързия мисловен процес. Създава предпоставки за формиране на положителна нагласа към предлагания продукт.

Знанията за отношението на различните потребителски групи към  еротичните послания са важни при външна реклама. Традиционните потребителски групи – тези на мъжете и жените – както вече споменахме, интерпетират секса по доста различен начин.

Еротиката – златната мина за външната реклама

Американският психолог Ейбрахам Маслоу йерархиризира човешките нужди в 5-степенна пирамида, която се използва активно и в маркетинга и рекламата. В нейната основа той поставя т.нар. базисни (физиологични) нужди, които всъщност са човешките инстинкти – глад, жажда, самосъхранение, секс…

Едва след като човек е задоволил своите първични нужди,  би могъл да задоволява и социалните си нужди, разположени в горните нива на пирамидата (нужди от сигурност и защита; принадлежност към някоя общност, семейство и приятели; социален престиж и уважение, социален статус; когнитивните и естетическите нужди и висшите нужди от самореализация). Сексът от една страна е разположен на първото, базово ниво, но еротичните апели могат да се поставят и във всички други нива на пирамидата.

Логично, рекламистите виждат тук златна мина, която се открива пред използването на еротиката при билборд  рекламата. Маслоу има и друга заслуга в тази област – той експериментира по отношение на красивото и уродливото и обяснява с психологически аргументи, че липсата на красота може да бъде патогенен фактор.

Така той научно обосновава защо в рекламите да се показват най-вече красиви и млади модели е печаливш ход! Еротика – външна реклама.

Източник: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/702313

Еротиката във външната реклама – 2 част

Еротиката във външната реклама

button